fredag 1 juli 2016

Ja, Jonatan, ja, jag ser ljuset! - Dagen innan La Marmotte!

Dagen före doppardagen tar jag inte ut mig i onödan, men med det väder som bjuds går det inte att motstå cyklingen!









På förmiddagen körde vi lite filmande med drönaren, efter det drog de andra för lite plattkörning men jag var nyfiken på kassetten jag monterade igår (11-32)...










När de andra vände nedåt fortsatte jag några km för att plocka dryga 500 höjdmeter där lutning som oftast var 10-11%. Jämfört med igår kunde jag med 39-32 istället för 39-28 ha ett bra flow där HR låg på aeroba tröskeln istället för som igår lite över anaeroba tröskeln. Benen känns bra, lite Siljan-känslan i benen..










När jag cyklade längs bergskammen gick jag igenom en del tunnlar, jädrans vad liten man känner sig när man står i kröken av en tunnel där det är bäcksvart och man försöker lysa upp vägen med lampan på telefonen. När man äntligen ser ljuset från mynningen längre fram gäller det att fokusera och inte få den snurrande känslan där man får för sig att rulla in i en vägg trots att man kryper fram...










Föranledde beslutet att istället för att montera den lilla tjingtjonglampan jag fick med i goodiebagen till den lampa jag hade med mig. Tänker att det sannolikt ger mig ett par minuter tillgodo genom de tunnlar man kör igenom imorgon...








Hålltider imorgon är tydligen att vara uppe på första toppen, Col du Glandon, inom 2 timmar. 28km och sedan "stannar" de tiden när man kör utför första berget.











När de väl slår på tiden är man på väg mot nästa klättring som är den högsta ,från att de startar klockan skall jag inom 3tim45min skall jag vara uppe på Col du Galibier, dit når man genom att passera Col du Telegraphe. Då har jag en tid på max 5tim45min. Allt under det får ses som bra tänker jag. Att gå i mål är primärt, tiden blir sekundär.

Efter toppen på Galibier tar det tydligen runt en timme att köra ner. Jag siktar på att komma ner utan problem så jag tillhör inte de snabbaste utför... Det blir en del bromsande..

Själv kommer man väl ligga mellan 40-50 kmh, galet att proffsen på vissa sträckor utförde uppe i 90-100... Respekt.










När man väl är nere kommer man runt tillbaka till stan där vi startar, Bourg d'Oisans för att ladda för de klassiska 21 kurvorna upp mot målet i Alpe d'Huez.

Med 16 mil under bältet skall man rulla in i 1.5km 10% lutning för att sedan ha typ 10km till med 7-9% lutning. Förra året såg det tydligen ut som ett slagfält längs vägen med cyklister som var utslagna i värmen eller bara fått ge vika för den utmaning som låg framför dem!











Så med stor respekt, men ändå en positiv känsla, ser jag fram emot morgondagens utmaning!

5.15 går vi upp och äter frukost, sov gott!

Location:Avenue du Docteur Louis Faure,Le Bourg-d'Oisans,Frankrike


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar