fredag 29 juli 2016

Dags att kasta lite ved på brasan, slanglöst vs slang.

Jag snubblade över en bra sida på nätet som har utfört tester på en del däck när det gäller rullmotstånd men kanske mer intressant även en test på rullmotstånd mellan slang (latex och butyl) samt slanglöst.

Själv rullade jag under flera år på min 26" HT med slang och tyckte det där med slanglöst kändes lite exotiskt och struligt. För några år sedan när jag växlade över till min 29" tog jag beslutet att även gå över till slanglöst.

Jag gjorde det man inte skall göra, jag bytte till slanglöst dagen före Cykelvasan 2014, jag hade ju ändå köpt ny cykel samma vecka och knappt cyklat på den, så man kan meka lite med den också :)

Kommer ihåg att jag vaknade på morgonen och luften hade gått ur ena däcket, så jag valde att slänga i en slang i ena däcket och körde andra slanglöst. En bra kompromiss? :)

Efter den CV gick jag över till att helt köra slanglöst på min MTB, för egen räkning har det fungerat väldigt bra och jag har varit väldigt förskonad från punkteringar eller att däcket hoppat av.

I diskussionerna kring slang vs slanglöst kan jag bara dra mig till minnes diskussioner kring minskad risk av genomslagspunktering, att man kan köra med lägre tryck med utan slang för bättre grep och även mindre risk för punktering osv.

Om vi lägger punkteringsdiskussionen åt sidan och tittar på den test som bicyclerollingresistance.com utfört går det att se i deras test hur rullmotståndet, speciellt vid längre tryck, ökar när man använder sig av innerslang.


Skillnaden mellan slanglöst och butylslang är ganska stor, det är inte lika stor skillnad om man använder latex slang, kör man 1.2-1.5 bar handlar det om typ 10-12 watt. Det kanske inte låter så mycket men jag skulle uppskatta att väldigt många som cyklar 1-2 gånger i veckan är bekväma att cykla en längre stund på någonstans runt 200watt. Då blir de där 10-12 watten runt 5% "onödigt" motstånd.

Okej, nu handlar det om plant underlag och hastigheten på testen är 29 km/h... Så det går inte att rakt av översätta till skogscykling. Men för de som cyklar t.ex. cykelvasan kan jag tänka att detta är ganska applicerbart.

Så om man absolut vill använda sig av slang verkar det vara en fördel att använda de tunnare latex-slangarna. Nackdelen är att de släpper luft snabbare än butyl-slangen... Så en liten snabb inte så vetenskaplig gissning är att många som cyklar t.ex. CV ser ut att kunna spara 3-4% energi genom att använda sig av latex-slang och ytterligare 1-2% om man kör slanglöst.

F.ö. finns det andra bra jämförelsen mellan olika däck, både mtb och landsväg, för de som är nyfikna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar