fredag 9 september 2016

HHXC 2016 - Banrapport från fredagskvällen

Sitter och nattsuddar lite efter att ha rullat runt HHXC under fredagskvällen och spanat in nya bansträckningen. För egen del lutar det åt att jag inte kör HHXC (i år heller) utan förbereder mig för Velothon på söndag. 

Men för Er som skall köra HHXC kan jag lämna mina intryck från kvällens tur och hur jag själv funderade på hur jag skulle lägga upp mitt race.

Årets bana är av olika skäl nedkortad från 45km till 40km. 

Det var mer eller mindre torrt rakt igenom hela banan, det är mer eller mindre perfekta förhållanden. Det finns ett fåtal surhål men inte mycket att fundera över. Jag gick runt hela banan på mina Thunder Burt 1.95" (fram och bak) utan några problem. 

Jag hoppas jag lyckades köra enligt bansträckningen i början, det var en del avstängningar pga Cyklocross-tävlingen på fredagskvällen men jag tror det blev rätt.

Banan inleds med dryga 2km gräs som snabbt övergår till grus, i årets HHXC vill jag påstå det att det är ännu viktigare än tidigare att slå på full fart direkt när man rullar över startlinjen, i alla fall om man vill ha en rimlig chans att hålla eget tempo när man går ut på single tracken. 


Innan man kommit till första skogsstigen är det ett par sträckor som är utför på gruset med en skarpare kurva, så inte blåsa på för fort så att man tappar greppet och kanar av grusvägen.

Jag skulle dela upp loppet i tre delar, där den första och tredje delen är mer rötter och sten som är mer tekniska. I mitten, del två, är det mer grusvägar och lite längre transporter mellan stigarna som då även är av lite enklare kvalité. 

Den sista delen innehåller två lite längre sträckor som är på asfalt eller bredare grusvägar. 

Jagar man en framskjuten placering i resultatlistan är de första 2 km avgörande, det kommer finnas ett fåtal tillfällen där man kan gå om när man väl kommit in på en längre sträcka som slingrar igenom skogen. Har man hamnat bakom "fel" rygg kommer man tappa värdefull tid till de som ligger längre fram i fältet. Det kommer såklart finnas tillfällen att jaga ikapp men det kommer vara slitsamt. 

Det som gör det lite spännande är vilken cykel som är bästa vapnet för denna utmaning. En XC-racer som går studsigare över många av de tekniska stigarna under första och sista delen av HHXC, eller en stigcykel med mer slag både fram och bak... Eller rent av en kompromiss som t.ex. en Specialized Camber? De lärda får tvista! :) 

Jag tycker årets bansträckning var roligare än den jag åkte för 2 år sedan, tyvärr fick man inte till alla stigar som planerat i år men trots det håller HHXC god kvalité! 

Lycka till alla som kör! Skulle påstå att förhållandena är mer eller mindre perfekta och att det kommer bli en toppendag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar