söndag 5 juni 2016

Siljan Runt 160km - SUB4

Det var över ett halvår sedan man anmälde sig till detta lopp, tiden går och rätt som det är är det mindre än en vecka kvar tills det är dags att köra.

Jag tänkte det var dags att köra en lite mer planerad uppladdning med träning och kost där "planerad" betyder inte alltid seriöst (vill jag tillägga). Men med ett hårt pass mitt i veckan med efterföljande kolhydratsladdning de kommande dagarna. Gick tillbaka till förra årets CV-uppladdning med rödbetsjuice och Enervit Carbo Flow.
Fick napp på boende tillsammans med ett gäng från SCK hos Crippa som har hus på Sollerön, hur nice som helst att det var 5 minuters rullavstånd till starten!


På vägen upp från Stockholm köpte jag ytterligare några hekto godis som jag tryckte i mig på vägen upp. Det är hyffsat segt att köra upp ensam så jag tog en bensträckare lagom till att man kommer in i EPA-Land. 

Runt middagstid var jag i Leksand och det var middagsdags. Normalt sett när jag laddar inför dessa aktiviteter är det Pasta Carbonara som gäller. Kollade lite på TripAdvisor och "bäst" i Leksand var Wanpen Thai-food. Lät lockande, började kolla kolhydrater för Pasta vs Äggnudlar och Risnudlar. Typ jämnt skägg, Pad Thai med kyckling blir valet för uppladdning.







Hemma hos Crippa langade jag in cykeln i cykelstallet och pratade med gänget om morgondagen. Lite osäkert hur många som skulle dyka upp och köra, många avhopp i sista stund. Målet var att SCK i år skulle lyckas gå runt under 4 timmar.. 

Siljan är inget undantag, uppe innan tuppen 5.15 för att äta frukost i tid innan start. Gröt, jordgubbar, 2 ägg, en macka och tillskott av kolhydrater via dryck. Det är ungefär vad jag brukar trycka i mig innan dessa aktiviteter. 

Vi samlas 6.30 och vid samlingen är vi fler än vad vi trodde, känns lite positivare att nå SUB 4. "Oron" från kvällen innan att vi skulle vara för få var som bortblåst. 6.50 rullar vi iväg för att de första 20 hamna på ett snitt på 38 kmh som uppvärmning. När farten börjar gå upp parkerar fler och fler bak i caféet men vi är fortfarande ett stort gäng som drar så det känns ganska "lugnt". 

Under andra timmen har vi ett rullsnitt på 42kmh, en del bak i caféet börjar ha svårt att hänga med och det faller bort en del samtidigt som fler som legat och roterat faller ner bakom oss som roterar. 

Danne uppmuntrar mig med att jag skall tänka på vår tisdagsträning, när det blir tungt skall jag veta att jag klarar det, och att man snart får vila igen.. Mmm, tungt, det här känns ju som en söndagsutflykt var min tanke, men vis av erfarenhet var det kloka ord att plocka fram efter 3 timmar. 

För att gå runt Siljans 160km behöver vi snitta 40 kmh. Efter drygt 10 mil är vårt snitt 40.8 kmh så det känns lovande, men de sista milen har många långa motlut och snittet går ner de milen så det gäller att trycka på ordentligt hela tiden för att inte tappa snittfart.

Vi är 7-8 stycken som kört hela tiden medan vi har några som växlar in ibland och hjälper till. 





Efter 3 timmar är det jag tog med mig för att äta slut, vilket inte var något konstigt. Men jag vet inte riktigt hur jag tänkte, jag drar 2 gelpacks i timmen och en proteinbar i timmen. Dryck var max 750ml på 2 timmar för att båda flaskorna skulle räcka.

Drycken räckte bra men efter 3 timmar var mina gels slut, det blir lite mentalt tänker jag, att man saknar tillskottet av energin, men jag var inte så värst orolig, har en del kolhydrater i drycken också. Jag reflekterade en del över att om 2 veckor är Vättern Rundan, det kommer inte bli en lek att dra den på 7.30 som är målet. 

Nu var Dannes visdomsord bra att ha i bakhuvudet. Vi var inte många som låg fram och roterade och jag har aldrig cyklat med så högt snitt på watt-mätaren under så lång tid. 

När tankarna börjar fladdra, energin i bakfickan slut, vi var få som låg framme och drog, SUB 4 inom räckhåll, ville jag ändå inte tappa ett mål jag satte efter 10 mil, att inte falla ner i caféet utan vara en av de som orkade och kunde hjälpa gruppen att nå SUB4 genom att vara med längst fram hela turen igenom. 



Vad är minst lika bra som att trycka ett paket gel efter 3 timmar för att få energi? Att få in nya krafter bland oss som ligger och drog. Med 2-3 mil kvar började våra vänner bak att poppa upp och hjälpa till. Väldigt skönt att få lite avlastning, även om några bara gick upp för att ta en förning och sedan falla ner och stanna bakom oss gav det den där positiva känslan som behövdes. 

Med strax över en mil kvar och tiden ser positiv ut blir kommandot från Danne att nu börjar vi trycka lite extra, det finns tydligen några extra watt att trycka ur pedalerna den sista biten och vi kan ge oss lite extra marginal. Med mindre än milen kvar, en After Bike hemma hos Crippa, tidsmålet mer eller mindre säkrat om inte olyckan är framme. 

Vi blåser förbi två andra grupper som startat 5-15 minuter före oss, sveper igenom den sista backen inne på Sollerön innan målgången för att rulla i mål på strax över 3h 57min.



Så detta är en försmak för vad som krävs för att ta Vättern Rundan på 7timmar 30 min, ja, det blir en utmaning. 

Men mellan Vättern Rundan står en After Bike hemma hos Crippa samt Lida Loop MTB-tävling nästa vecka, så Vättern Rundan får vänta lite till innan jag fokuserar på den.













Grattis till Cissi som blev snabbaste tjej runt Siljan. 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar