onsdag 29 juni 2016

Prep inför La Marmotte..




Dags att packa cykeln och åka iväg igen. Denna gång mot bergen i Frankrike. Ett par schyssta toppar skall klättras uppför med hyfsade lutningar.

Det blir andra gången i mitt cykelliv jag skall dra upp för lite större kullar, lite längre än min mördarbacke hemma på 200m med en genomsnittlig lutning på 6%...

Jag funderar på det där med utväxling, kör 53/39 och 11-28 på mina träningshjul som jag även reser med. Kapten Danne erbjöd mig att låna hand kompaktdrev men för att få på det måste jag fixa och trixa med cykeln, dåligt med tid och vet inte om jag orkar meka just nu. Googlar lite och det finns trots allt de som kört La Marmotte på min uppsättning, så... Det är möjligt...

Jag faller tillbaka till min grundinställning, knip igen och trampa. Bära eller brista.. Kan detta bli den jobbigaste cykelupplevelsen hittills? Just nu leder "Gå med min MTB upp för 1200+ trappsteg längs ett berg i Hong Kong efter att ha kört 4 timmar i hyfsat tempo.. "

Med det ur världen står jag inför en annan frågeställning.. Det där med rakade ben.. Det är inte min grej är min utgångsfilosofi.. Men okej, för eller senare kommer jag gå omkull och smaka på asfaltseksem och det tar sin lilla tid att massera benen när så behövs. Ok, det bär emot, men eftersom jag gjorde en tomatsås till pastan dagen innan (gillar inte tomatsås, men man måste testa ibland och det blev okej), så får jag väl testa raka benen.




Sagt och gjort, trimmade skägget följt av benen. Först maskin, sedan balsam på benen följt av rakhyvel, så skriver de kloka att man skall göra och jag går inte emot strömmen.




Flyger till Geneve för att ta bil ner till bergen i Frankrike. De jag skall åka bil med landar ett par timmar senare så jag skall slå ihjäl timmar på en flygplats... Sitter och stirrar i mobilen är David helt plötsligt tjoar på mig från ingenstans, ett annat gäng från SCK har landat och jag kan åka med dem.

Det tar ungefär 10ms innan David säger "Du har rakat benen!!!!! Yes!" .. Det är ju så att en del cyklister har för vana att spana in andras vader/ben... Men okej, det känns i alla fall praktiskt... Och! Specialized säger med deras tester i deras Wintunnel att man sparar 40s på 4 mil, hahaha..




väl framme på hotellet i Frankrike slänger jag ihop cykeln, på med kläderna, har inte ätit så mycket mat ännu så jag pressar en näve godisbilar och en banan och är redo för rulla några mil!


I blandat väder, sol, vind, regn, åska är vi några som gör en liten klättring, lutar väl 6-7% oftast och som mest 8-9%... Har inte mycket att leka med bak på kassetten, försöker spara 28an så mycket det går för att ha den i backup.




La Marmotte kommer bli en rejäl utmaning kan jag konstatera efter onsdagkvällens "snälla" klättring!


Location:Avenue du Docteur Louis Faure,Le Bourg-d'Oisans,Frankrike

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar