söndag 14 maj 2017

Uppsalaklassikern - Landsväg + MTB under två dagar

Nu får ni allt vrida lite på bilden för det lutar faktiskt mer än vad det ser ut här :)

I år tänkte jag att det var läge att testa vad som kallades Uppsalaklassikern, där man kör 164 km landsväg på lördagen och drygt 50 km MTB på söndagen. En målsättning var att sätta en bra totaltid för de båda loppen och se hur långt det räcker i den totalen...

Kom hem i fredags kväll efter en kortare sväng utomlands, temperaturen sjönk en sådär 20 grader men lördagens väder var helt okej för en sväng på vägarna runt Uppsala. Bara packa upp och montera cykeln och gå och lägga sig... Upp 5 på lördagsmorgonen för start 8....

Först lite landsväg från lördagen...



Det var ett stort gäng från SCK som skulle runt på landsvägarna, det passade mig ganska bra, tänkte ligga bak i caféet och ta det lugnt. Men det kändes som att jag tog vind hela tiden där vindvimpeln/grindvakten Cissi fladdrade fram och tillbaka för att ligga i lä :) Jag tänkte att det var schysst att hjälpa henne så jag tog sidvinden när det kom från min sida, när det kom från andra sidan flyttade hon ut mig så att jag fick ta vind framifrån.. 

Det kändes som att hälften av alla som körde i gruppen antingen fallit bort eller gått ner i caféet efter 10 mil så jag tänkte det var lika bra att gå upp och vila lite :) Det var mer bekvämt att gå upp i rotation än att ligga bak i caféet idag. Jag drack ungefär 0.8 liter och hade en snittpuls under min fatmax (anaeroba tröskel) och vi körde 164 km på 4.09 med ett snitt lite över 40 kmh. Bra träning för de i klubben som skall köra VR Sub 8. 

Passade på att ta en massage som erbjöds efter målgången för att få ut lite skit ur benen...

Sedan lite om MTB racet på Söndagen..


Efter Landsvägsloppet var det bara att ladda om... Det gör man som ni redan vet bäst med en hamburgare, så även denna dag :) 

Fick sovmorgon jämfört med lördagen, kunde gå upp 6 istället för 5... Vädret på söndagen var såklart sämre än förra året, men det var typ 3-4 gånger varmare än förra året. Istället för 2-3 grader förra året var det 8-9 grader... och såklart lätt regn. 

Med det stora antalet anmälda hade man i år flyttat starten ut på en äng bland lite träd strategiskt placerade framför startfältet :) 

Ställde mig på en bra plats precis bakom topp-seedade åkarna med en klassisk MTB-uppvärmning i benen, dvs ingen. 

Masterstarten gick och det var lite zick zack förbi träden fram till en 140 grader sväng ut på en smal väg, jag var lite avvaktande i starten och sjönk bak lite i startfältet, jag tar inga onödiga risker och har med tiden lärt mig att jag tar mig förbi många av dessa några kilometer in i tävlingen. 

Det tar inte lång tid innan gruppen kommer in på ett Single track och man är chanslös att köra om utan att man ligger där man ligger, Jörgen (han på bilden högst upp jag vinkar bakom), ropar uppmuntrande när vi passerar varandra åt varsitt håll.. Jag har för tillfället tagit rygg på svenska mästarinnan i MTB.


MTB-banan är ganska kuperad och till skillnad från t.ex. Lidingöloppet är det mycket upp och ner i mer teknisk terräng. En ganska rolig bana men också ganska jobbig. 

Efter någon mil vid en lite längre teknisk stigning passerar jag en flämtandes Per Kumlin (alltid hög puls uppåt :) ) och har hamnat lite på efterkälken i 3-4 grupp. 

Vi är några stycken som hittar ett samarbete och lyckas tillsammans köra på ganska bra för att efter ytterligare någon mil komma ikapp framförvarande gäng efter att en SCK-åkare som inte har sin starka sida i den tekniska terrängen dragit ner farten på den grupp han har bakom sig.. Bara att tacka och ta emot :) 

Är i kapp Jonny Engel från Tyresö som jag innan start tyckte jag skulle ta rygg på.. Vi är väl för dagen ungefär lika pigga/sega så det funkar ganska bra. Efter en backe tappar vi gruppen framför oss och det är jag, Jonny och en 3:e kille kvar.. Vi kör på ett bra tag ensamma med samarbetar ändå hyffsat bra.. Det är ganska tacksamt att åka bakom Jonny i terrängen eftersom han har ett bra spårval, bara att glida med helt enkelt :) 

Vi tappar lite luft efter ett tag och med typ 2 mil kvar kommer Bröderna Mårds Body-double Look-alike vispandes i ett bra tempo och gav ny energi till oss. Hans är ju också en gammal räv i sammanhanget och det är ganska tacksamt att följa hans linje precis som Jonnys i terrängen... Vi lyckas till slut jobba in avståndet till en grupp och precis innan det blir långt tekniskt uppför glider Look-a-like och jag upp längst fram, sedan är det segt uppför, snabbt utför och sedan där där ski(t)dbacken upp. Vid båda försöken funkar varken sig grepp (kör med Thunder Burt bak) eller teknik så en bit upp i baken blir det till att knuffa cykeln till toppen. 

På vägen upp tappar vi återigen ett gäng åkare som drar iväg men jag, Jonny, Mård Look-alike och någon annan spillevink slår följe. Mot slutet släpper Look-alike oss i en uppförsbacke, tror vi är 3 stycken som kör ikapp 5-6 åkare framför oss med 2-3 km kvar till mål... 

Väl vid slottsbacken är jag ganska nöjd med dagen och bryr mig inte om att spurta uppför för att komma på plats vad vet jag.. rätt eller fel.. det kändes bra ändå, låg på under 2 timmar och benen kändes inte fasansfullt slutkörda. Men ok.. så här i efterhand borde jag nog pina mig lite sista metrarna.. Mentalt viktigt... Skall köra ett par träningspass med det i fokus, finns några elaka alternativ från Aktivitus som jag kört tidigare... 

Hur det gått i totalen vet jag inte, jag hoppas det gått bra... Det visar väl sig imorgon hoppas jag.... 

Nu tar vi nya tag, nästa helg är tävlingsfri.. Då skall jag upp med ett gäng boys och latja lite MTB i skogarna i Nora(?). Planen är att nästa tävling blir i Falun, Långa Lugnet... Det börjar ju i klassisk MTB-manér med att man direkt efter start drar rakt upp för en skidbacke eller något sådant.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar