onsdag 31 maj 2017

Manhattan till Poughkeepsie, New York.


Det blev strax över 16 mil från nedre Manhattan till min destination Poughkeepsie där jag med några kollegor i några dagar skall träffa en av jobbets leverantörer IBM.
Att ta sig igenom Manhattan gick bra, lyckades hitta ut till vattnet och sedan fanns det en bra cykelväg man lätt kunde cruisa i 30-35 kmh.
Manhattan är lång, man får en känsla för det när man cyklar uppåt och ut över floden på George Washington Bridge...

Den rutt jag lagt upp följer cykelväg 9 längs med US 9W med lite avstickare in i olika samhällen. Helt sjukt vilka hus jag sett, det var tävling i störst dörr, vräkigast infart, störst kristallkrona som naturligtvis skulle synas genom stora fönster ovanför entrédörrarna.
Det lugnade ner sig när man kom lite längre ifrån Manhattan, då blev det flera olika konstraster av de olika samhällsskicken här i USA.






Ute på US9W ungefär i ingenmansland kändes det som stod en foodtruck och sålde korv... såklart man bar tvungen att sponsra farbrorn som hade vagnen ståendes där.
Tog en avstickare upp för Bear Mountain, 7km snällare klättring med en snittlutning på ca 5%..
Det var väl inget superväder med 13-14 grader varmt och några droppar regnstänk... men det kunde absolut varit värre!
Vilket landskap som gömmer 6-7 mil utanför storstaden, oändliga vyer med böljande skog....








Det var ett par riktigt bra cykel-partier som dolde sig längs med min planerade rutt... vägen slingrade sig upp och ner längs med berg och skog på ena sidan och floden på andra sidan och det gick att köra på i ganska hög fart!



Bilisterna hade väldigt bra respekt för mig som cyklist, det var inga tokiga omkörningar, de inte en enda tuta, ingen spolarvätska i ansikte osv... Påminde om att cykla i Spanien.
Jag är glad att jag tog mig tiden att cykla upp hit idag. Tack vare cyklingen får man se så mycket man aldrig annars skulle ha sett. För ett par år sedan var jag helt oförståendes till varför man skulle vilja cykla mer än 4-5 mil, att cykla 10 mil? Vem vill göra det? Jag har slutat upp att säga "aldrig" kring olika typer av cykling vid det här laget... :)
Blev en bra dag med runt 6 timmars cykling i lagom tempo. Har fortfarande ont i benen efter krampen som kom i söndagens tävling i Långa Lugnet, det var något som oroade mig inför dagens tur men det gick bra. Jag ville samtidigt pressa på vid en del tillfällen inför det som komma skall, MTB Trophy, ert 4-dagars race i Polen.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar