torsdag 31 maj 2018

MTB Trophy - Dag 1

Står nere i startfållan, speakern berättar glatt att det stod fel på ett ställe på hemsidan, vi skall inte cykla 60km, vi skall cykla 69 km. Perfekt! Var lite orolig där ett tag! I den tuffaste klassen, "Classic" är vi drygt 330 startande.


Självförtroendet fick sig en liten törn i Falun, så det skulle visa sig inom 1-2 timmar idag om jag var ute på hal is igen eller om det var en tillfällighet uppe i Falun.

Ägnade tisdagskvällen till att fila det sista på cykeln, kör Fast Track Grid 2.1" fram och bak, fram har jag 1.7 bar och bak 1.95 bar.


I år är jag tillbaka med 30T och en örn (Eagle) 10-50 kassett, så det är lite "snällare" utväxling än förra året. Alexander Lapanje går på en 34T fram, seg herre det där men jag är prestigelös, håller hårt i min 30T :)

Strategin för dagen var att inte förivra mig utan likt Chris Frome stirra upp och ner på styret och vägen och passa på ha koll på effektsiffrorna. Första 20min blir ca 4.1 W/kg vilket är lite lägre än inledningarna på långloppscupen. Vi hade även pace car de första kilometrarna så det fanns flera minuter att värma upp! Det är man inte bortskämd med i MTB-loppen hemma i Sverige :)

Jag känner fortfarande av lite av den kramp jag hade i Falun så jag bad till cykelguden att det skulle gå bra idag.

Att köra dessa typer av distaner, miljöer, klättringar, utförsåkningar... det är ändå lite speciellt. Det är verkligen fina vyer att blicka ut över.. Men.. ni kommer ihåg vad jag skrev va? Jag kolla upp och ner på styret, så jädrans mycket av miljöerna kollade jag inte på idag.

Klättringarna är... ja.. utmanande men långt ifrån omöjligt. Har man gjort hemläxan med träningen i vinter fixar man det, det tar bara lite olika lång tid :) Som mest stod det strax över 30% på min Garmin... Jag knuffade cykeln uppför vid det läget :)

Grymma utförsåkningar, en del knivigare än andra, flowiga single tracks... man bjuds på alla möjliga godbitar..


Tre depåstopp finns längs banan, jag stannar vid alla tre någon minut, fyller dryck, käkar lite... Ingen stress, var inte orolig, har man överskottsenergi kvar finns det alltid några höjdmeter kvar av banan att göra slut på dem :)

Jag hade med mig egna påsar med sportdrycksblandning, "orkade" bara fixa med den vid första depåstoppet. Imorgon gör jag nog det fler ggr, den sportdryck arrangören serverar har mer att önska.

En "rolig" anekdot är det videoklipp John filmade vid ett depåstopp. En herre står och pissar vid buskarna, när han är klar går han direkt och gräver i buffén... yey! Inte undra på att man säger att smågodis i mataffären innehåller mycket "konstigt"... yack!


Själva tävlingen i sig då? Rullade in på runt 4tim 27min, ingen kramp så det blev revansch från Långa Lugnet, räckte till en 9:e plats i H40 (av typ 120 i klassen). Det gick mycket bättre än vad jag trodde det skulle göra.

Alexander L drog till med en pangtid idag och tog 2:a platsen i H40, 17:e plats i totalen, starkt!



Resten av dagen har gått åt att vila lite på rummet eller äta... gör man av med runt 3500 kcal under de timmar man är ute behöver man ladda om igen. I ett sådant här etapplopp handlar det inte bara om att köra snabbt en två dagar, utan man måste hålla i under alla dagar.

Imorgon blir vädret ungefär som idag, bra m.a.o :) Tror vi kör 76 km och 2600 h.m. eller något sådant imorgon, det ger sig, speakern kanske kommer med någon glad överraskning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar