måndag 7 november 2016

Hong Kong - Dag 2 - TMS / Ho Poi




En kille jag träffade i våras, Stewart, hjälper mig lite att träffa folk som cyklar. Den här dagen har han kopplat ihop mig med Mark och Jon, två engelsmän som via jobbet flyttat till HK.

Stewart har sagt till mig att vara utvilad, Mark har bra tempo, utför som uppför, och har en del KOM och top 10 placeringar på Strava... för att sätta bilden lite och själv vara mentalt förberedd :)

Vi tog en GoGoVan upp till en vanlig MTB-utgångspunkt i New Territories, här samlas många som åker DH amen även en del AM/Trail-åkare som vi dagen är.




Detta område tycker många HK-mtbcyklister är det bästa området i HK. Det finns otaliga stigar som passar all tycke och smak.

Jag har aldrig varit upp i Järvsö eller liknande, kan inte jämföra.. men det är svårt att förklara känslan av att cykla utför längs med bergen i Hong Kong. På vissa ställen vill man helt enkelt inte chansa för det gör så ont om man skulle ramla åt fel håll... :)

Well, det tog inte många sekunder från det att vi rullade ut för första utförsåkningen innan jag kom på att jag hade dämparen felinställd och bara skulle justera den lite snabbt.. tji fick jag och körde av, dock väldigt odramatiskt. Har det på film.....




I området får man bara cykla på uppmärkta stigar men det finns otaliga "olovliga" stigar. Olovligt? Japp, blir du stoppad av parkskötarna blir det böter på 300 HKD... Det har de flesta MTB-cyklister jag träffat i HK fått. Det jobbiga är inte boten i sig, utan att du blir kallad till domstolen långt senare, erkänner att du cyklade på en stig och får boten då. Mark skall till domstolen nu på Onsdag för en tur han gjorde innan sommaren.

Mark har nyligen fått en ny stig utför visad som han tycker är bland de bästa... well, gillar man lutningar på 20 grader eller mer så.. han försvann i alla fall snabbt, farten är din bästa vän... vet inte, kändes inte som det för egen del just nu :) Mina bromsar fick jobba...

Har sett hemma att minusgraderna lagt sig över Sthlm men här är det 25-30 grader varmt. Pulsen var högre än vanligt för att kyla kroppen och man svettades kopiösa mängder!






Mark lyckades med att för dagen få två punkteringar, vilket passade bra så att man själv kunde få tid att kolla utsikten och vila lite :)

Efter ett par timmar var vi klara för dagen, blev en ordentlig genomkörare. För att ta sig lite mellan stigarna får man ibland ta sig upp via gamla stentrappor, så det blir ett ordentligt helkroppspass att bära cykeln osv..

För egen del blev det några topp 10 placeringar på Strava, inget utför, bara uppför :) Det var nog en anledning ytterligare att jag svettades så mycket :)


På tunnelbanan hem märkte jag efter ett tag att det stänkte på smalbenet, kollar ner och ser en sjö av svett som droppar från byxbenet.. såg f*n ut som att man pissat på sig...




Man lever inte så stort här i HK, men denna gång bor jag i en relativt "stor" lägenhet.. tyvärr hade jag ingen "hundtvätt" vid mitt hus som Mark, så cykeln får åka in i duschen..






Rundade av dagen med att äta på ett DimSum-ställe... runt 100 spänn kändes bra mycket mer prisvärt än den burgare och några chickenwings jag åt för 350 spänn kvällen innan...

Location:薄扶林道,Hongkong,Hongkong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar