lördag 5 november 2016

Back to Basics - Hong Kong Dag #1




Tillbaka i Hong Kong som en del i min tänkta kick off inför cykelsäsongen 2017.

Har redan kört 2 veckors basträning hemma samt besök på gymmet.

Flyget till Hong Kong tar ca 10 timmar och man gör bäst i att försöka sova lite på vägen hit.

Efter mycket bök och stök kom jag fram till lägenheten jag hyr, som med lite tur är en "större" trea... dvs, två sovrum i garderobsstorlek och ett vardagsrum som ett mindre sovrum i Svedala... men det räcker för att sprida ut allt man har med sig :)




För att åka med cykeln på tunnelbana i Hong Kong får man ta av framhjulet. Då är det OK. Sedan skall man stå längst fram eller längst bak där det alltid är minst folk. Funkar smidigt...

Jag var sugen att åka tillbaka till vad som kallas "Dragons Back", det var RN lagom lång sträcka jag körde i våras såhär efter ett långt flyg och dåligt med sömn :)

Hong Kong är har massor av branta vägar och självklart börjar man med det för att komma till starten av dragons back. 8-9 minuters pustande i 8-9% lutning med en MTB och traktordäck, en försmak av veckan.


När jag väl kommer till början av MTB-spåret och vandringsleden myllrar det av.... turister... man kan cykla som en loop runt så efter att till slut blivit av med nästan alla vandrade kunde jag få lite skön cykling på en led lite nedanför DB.


Det är svårt att klaga på vyerna...

Det blev många "wow" och pekandes när man balanserar fram längs vandrarna, tummarna upp och säkert någon kines som svor åt en :)





Jag snackade lite med en trail-löpare som skulle försöka springa längs med leden på bilden, han gav upp och kom tillbaka efter några minuter så jag vände också...




Väl där uppe var det många turister som ville inspektera min cykel, fick fotas med några kineser(?) och prata med någon nyfiken... de hade svårt att förstå att man kunde cykla här uppe... så svårt är det inte, i alla fall inte om de inte vore där :) men att cykla över stenar och skit i gångfart... det är en utmaning när så behövdes.





Så, det blev lite av en besvikelse, tydligen var det en "sval" dag, 25 grader, så många passar på att vandra där då... en lördag/helgdag... smart Max :)


Testade en burgare till middag, den var lite som burgaren jag åt tidigare i veckan i Stockholm, lite intetsägande.. inte värd 200 spänn...

Imorgon skall jag träffa upp en kille som heter Mark, han är en av Hong Kongs fartfantomer och har en hel del KOM och top 10 placeringar i Strava. Som "tur" är skall vi nog köra lite mer Enduro , så jag slipper blodsmaken i munnen men lär ändå komma lite efter utför eftersom jag vill komma ner hel :)


Location:干諾道西,Hongkong,Hongkong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar