fredag 23 september 2016

Epic Sweden - Stage 1 (test run)








Dagens första etapp har gått till sin ände. 115km dammade jag av på MTBn i blandad terräng....

Gick upp runt 6 för att förbereda mig för dagen med gammal "klassisk" frukost, ni vet... gröt, ägg, macka....







På plats vid samlingen var vi en brokig skara med all möjlig bakgrund, triatleter, MTB-cyklister osv... En bra mix på gänget helt enkelt, alla med olika styrkor och svagheter...

Runt 8.30 rullade vi iväg mot Hellas i ett lagom tempo får att även väcka benen.







Hellas passerades utan konstigheter, vidare mot Öringe där jag smällde till med ett KOM längs Öringesjön, Stumpjumpen sväljer verkligen rötterna på ett bra sätt.

Vidare mot kända marker i Alby... laddar för ett skönt flyt genom RRR - Reverse men något känns konstigt... såklart... har dragit ett hål i splitternya däcket.. suck. Nu har jag fått punktering senaste 3 turerna. Har varit förskonad tidigare i år...




Det är ju inget konstigt med punktering, viftar förbi de andra och säger att jag kommer ikapp... tjena mittbena.. får ju inte av däckhelvetet!

Står där i skogen och i slutändan har jag passerat alla känsloyttringar förutom att gråta. Jag hade ju lagt fram verktygen för att kränga av däcken. Självklart hade jag telefonen på ljudlöst så när de andra ringde för att kolla hur det går svarar jag inte, de antar jag cyklar så de rullar på men smsar att vi samlas vid första depå-stoppet.




Till slut går jag upp till Krusboda där jag bor, nycklarna har jag ju såklart inte på mig så jag letar efter en granne. Hittar tillslut någon som är hemma, hon plockar fram en låda med "grejer" som jag gräver i.. lyckas hitta verktyget jag sakna..

Efter 7 svåra år (kanske ändå inte) var jag i alla fall på väg igen! Hetsar iväg på vägarna för att söka depå-platsen som de andra skulle vänta vid...

Efter mycket om och men är jag där... några har suttit kvar, några har pipit iväg.


Allt flyter sedan på ganska bra. Efter ett par timmar och typ 77km (för min del) är jag framme vid Lida.






Här väntar vår eminente servicekille som får enkla uppgiften att justera bakväxeln som jag tycker inte riktigt sköter sig... tog inte lång tid så var den som ny...

Demokratiskt fattade vi beslutet att äta lunch på plats...





Efter lida drog vi vidare mot Södertälje.

Minns inte exakt hur lång tid det tog till Södertälje... ett tag :) men det flöt på bättre och vi hade hittat lite mindre grupper som håller ihop i ett tempo som passar gruppen..





I Södertälje väljer tre tappra krigare att det får vara nog för idag och beställer hämtning...





Den del som går mellan Södertälje och Järna var riktigt nice när man väl kom bort från asfalten i Södertälje...

Påpassligt en lång grusbacke från helvetet innan man kom ut på hällar och flowiga stiger. Den här sträckan kan jag verkligen rekomendera...




Efter dryga 10 milen känner jag mig fortfarande ganska okej/pigg i benen så jag växlar upp tempot och bränner på...

Jag hör de andras suckar högt när de kommer fram till grusbacken...

Piper på i hyfsat tempo den sista biten mot Järna... ganska odramatisk förutom en tvekan /övermodig och gör en OTB och knäcker hållaren till min Garmin.




Nåja, rullar in på vårt BB som första cyklist...

På plats fixas det middag och vi smider morgondagens planer...





Efter runt 115km och några höjdmeter på det kan jag (o)villigt erkänna att det är sovläge...

Imorgon väntar nästa etapp, vi går upp typ 6.15... sedan blir det väl 100+ km igen...





Location:Håknäs,Södertälje,Sverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar