söndag 22 maj 2016

Ånnaboda / Örebro - Dag #2














Lite sovmorgon idag inför frukosten runt 9.00 för att göra oss redo och dra iväg runt 10-blecket.

Bjarne har forskat vidare kring dagens sträckor och vi har fått tips på att bl.a. följa MTB Svart 4. Laddar ner en GPX-fil som vår tänkta lördagsguide cyklade igår, ganska tacksamt att dunka in i min Garmin för att navigera bland stigarna.

När jag gjort mig i ordning och kommer ut så.... har det börja smådroppa något.. yey! Vi glider iväg och följer slaviskt vägarna tack vare navigationsfunktionen i Garmin







Vi börjar att rulla ut över rötter likt en del sträckor i TTT eller rotmattan i Hellas, eftersom det regnat en del är det halt tillsammans med stenar, så det blev en ganska sönderryckt körning där man gick eller cyklade uppför och däcken spann loss. Jag påminde mig själv om när jag började cykla MTB och jag svor över rötter och skit i TTT, fy fan vad grinig jag var....

Efter en stund lättade det värsta upp bland rötterna och det började bli ganska flowig åkning utför.



Vi vek av från MTB Svart 4 in på en vandringsled, det blev en lång single track med skönt flow.

Det var dessa stigar de flesta av oss letade efter och såg fram emot igår när vi var ute. En hel del riktiga surhål finns fortfarande kvar, jag lyckades fastna med bakhjulet i ett surhål och sätter ner foten, försvinner ner ett par dm..

Stigen vi följer går via en skidbacke, leds runt uppför backen i någon form av stig som går likt en serpentinväg.



Kommer upp till toppen och tänker att jag vänder ner för att möta upp de andra för att  sedan vända upp igen.

Kommer ner utan att stöta på de andra och ringer Jocke, de har tydligen gått en annan väg upp med cyklarna och satt uppe på en av topparna och fikade. Det var bara att vända och cykla upp igen.

Det känns riktigt bra när det går uppför nu, okey, det finns de som kan blåsa på riktigt bra mycket snabbare, men det går inte långsamt för egen räkning, även om det kan gå snabbare.


För egen del blev det i alla fall en längre intervall där jag låg runt tröskelpuls. Efter att ha cyklat upp och ner två gånger och åkt runt bland topparna hittade jag tillslut boysen som satt och tryckte i sig sin fika, fråga om de var klara så vi kunde blåsa vidare....

Dagens cykeltur blev mer teknisk än gårdagen, dagens sträcka var nog mer det vi sett framför oss, utan att påstå att det var dåligt eller tråkigt igår.

Det var många som var slitna idag så det var inget riktigt "go" att cykla direkt långt eller länge! Vi siktade på att hitta hem mer eller mindre så snabbt som möjligt för att packa ihop och bege oss hemåt.





Tänk att vi klarade av 2 dagar i skogen utan något teknikstrul eller punktering. Alla våra livsförnödenheter var i onödan, vi var packade för 1 vecka och hade med oss survival kits ut i skogarna.

Pröjsade drygt 1500:- för en natts boende, 2-rätters middag, lite god dryck, frukost och lunch, det var vi alla överens om att det var ett prisvärt alternativ.

För egen del blev det en bra intervall-baserad träningshelg med en hel del klättringar. Skönt att få nöta lite MTB-teknik eftersom jag tappat det lite under April när jag slickat asfalt var och varannan dag!

Nu till veckan ser det ut att bli bra soligt väder, tyvärr en hel del jobbaktiviteter planerat som gör att cyklingen blir begränsad, kommer behöva bränna en del pass hemma på trainern för att få en effektiv träningsvecka.

Syns i spåren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar