lördag 21 maj 2016

Ånnaboda / Örebro - Dag #1


Nu till helgen är vi ett gäng från Stockholm som tagit oss norr om Örebro, Ånnaboda, för att testa lite MTB-spår som finns i denna MTB-park.

Som vanligt när det gäller cykelaktiviteter är det uppgång och avgång tidigt på morgonen, idag fick tidigt vara 8.00 :)

Några av boysen bjöd på den "klassiska" felmonteringen av cykeln så att ena däcket kommer för nära avgasröret på bilen.. Blev däck explosion ;)

Bjarne hade gjort lite hemläxa och forskat i vilka MTB-leder vi skulle testa idag, MTB Svart 1 och 2. Nu tror jag inte det blev riktigt som vi tänkt oss, det blev lite mer grusvägar för transport mellan olika mer eller mindre tekniska stigar.

För en van cyklist som hör hemma ute i Hellas olika leder var det tekniskt inga problem på dessa svarta leder.

Den stora skillnaden jämfört med vad många av oss är vana vid hemma i Stockholm är hur mycket upp och ner det är.


Många backar blev det på drygt 4 mil blev det mellan 800-900 höjdmeter.

Det blev ett bra tillfälle att ta ett par intervall pass, istället för att stå på toppen av backen/kullen och vänta in sista man var det bara att vända tillbaka, runda sista man och cykla uppåt igen.







Att se alla dessa långa backar kan vara ganska demolariserande, när man kommer runt ett krön och det fortsätter att bara gå uppför och man ser inte slutet.. men det gäller att försöka vända det till något positivt. Nu tycker jag väl att uppför är en av mina styrkor, trots att jag har några kg extra ballast, men det gäller att lägga på minnet att.... går det uppför... följer utför.... (om man startar och går i mål på samma ställe). 














Att cykla uppför med MTB på 4-16% backar med antingen grus eller rullsten/rötter kräver en del styrka och uthållighet. Dagens längsta backe knäckte jag på ungefär 7.30, lyckliga innehavaren av KOM ligger på 5 min, fy fan vad fort det måste gå då. Kan säkert skala av 30s... Men 2 min till.. Med motor? :)






Vi tittade även på en ny bil som kan funka som nu team bil för TTT. Mycket utrymme i bagageutrymmet, går att få upp cykeln på taket, ganska rymlig i kupén, man får ledigt plats med 4-5 vuxna personer. Låga driftskostnader, får putsa lite på lacken.













På kvällen åt vi en god köttbit med tillhörande efterrätt, boysen bjöd på fin sång för att sjunga loss i efterskott i och med min 40-årsdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar